Reker i hvitløk og chili

Scampi, reke, tigerreke eller annet, det er forskjellige meninger om det. Gambas de ajillo, er reker med hvitløk serveres i små ildfaste former, og er en del at tapas rettene i Spania. Jeg har brukt begge navnene om hverandre. Jeg har lagd det mange ganger til tapas, men også til forrett. Her har jeg kaldt det reker i hvitløk og chili. 

Jeg har den senere tiden brukt Fiskemannen sine Vannameireker 
Tar rekene opp en stund før jeg skal stede de, da får de tint. Jeg tørker de godt for å slippe vann når jeg steker. 
Til 25 reker; 
4 hvitløkfedd, hakkes 
1/2 chili, i biter 
Ha godt med olje i stekepannen, jeg bruker jernpannen for da kan jeg ha på høy varme. 

Ha i rekene. Som regel deler jeg og steker i to omganger, litt avhengig av antall reker  
Ha over hvitløk og chili
La de steke noen minutter i pannen. De skal bli gyllene på en side, snu og gjøre det samme på motsatt side.
Ta rekene ut av pannen og legg de på tørkepapir, gjør det samme igjen om du steker rekene over to omganger.

Jeg lager ofte tapas av det jeg har, og av rester. Bruker salat, gjerne litt ost, pølse, tapasboller/ andre boller, tortilla


Tapas, du kan bare bruke fantasien og lage det du liker. 

Kommentarer