Røkt svinekam i ovn

Vi liker godt røkt svinekam, det er enkelt å lag. Jeg steker den i ovnen og den gjør seg selv. Jeg varierer med tilbehør. Her har jeg to forskjellige forslag til hvordan jeg serverer røkt svinekam til middag, og forslag på hvordan bruke opp restene.  


4 porsjoner

ca 1.5  kg røkt svinekam

Tørk kjøttet godt
Gni inn med pepper
(Jeg bruker ikke salt, syntes denne er salt nok som den er)


Ha smør i en ildfast form, legg svinekammen med benet ned


Langtidsstekes ved 125 grader i 2 til 3 timer (eller skru opp til 175 grader for å korte ned steketiden) sett i steketermometer, den er ferdig når termometeret viser 75 grader. Etterfyll med litt vann i formen under stekingen.



Når den er ferdig, ta den ut av ovnen, og la den hvil litt


Skjær langs beina og skjær bort fettet. Del svinekammen i skiver. Kraften brukers til sausen, og formen kan vannes ut for å få mer kraft i sausen.


Serveres med kokte poteter, grønnsaker etter ønske, brun saus og tyttebærsyltetøy.

Smaker også godt med surkål til røkt svinekam  

                                                                                                                            

For å variere;


Serveres med fløtegratinerte poteter, salat og bearnaisesaus


Salat; hjertesalat, isberg salat, mais og brokkoli.
Tomat med løk og fetaost.
Stekt sjampinjong og sjalottløk

                                                                                                                                

Rester av røkt svinekam; 

Serveres med salat og potetsalat, enten som middagsrett eller lunsjrett


Omelett med røkt svinekam, sopp og løk


Servers med brød og salat