Lillian `s kjøttdeig med potetmos gratinert i ovnen

Karbonadedeig eller kjøttdeig kan brukes til mye forskjellig. Jeg liker å bruke rester, og når jeg lager potetmos og det er noe igjen fryser jeg det ned. Da er det veldig enkelt når jeg skal lage denne retter, da bruker jeg den fryste potetmosen. Jeg bruker gjerne rester av grønnsaker fra dagen før. Smakt til med urter og krydder du liker, jeg bruker forskjellig krydder, og kan variere ut ifra hva slags grønnsaker jeg bruker.  


4 porsjoner

400 gram karbonadedeig ( mai 2020; jeg har endret fra 500 - 400 gram for jeg bruker mindre karbonadedeig i retten nå enn tidligere, ca 100 gram pr person, og bruker heller mer grønnsaker).

1 - 2 hvitløkfedd, finhakket
2 sjalottløk, finhakket
1 boks mais
2 store sjampinjonger i biter
( eller hva du måtte ha av restere eller annet som passer til karbonadedeig)
(denne gang brukte jeg de stekte grønnsakene fra middagen dagen før)

Brun først kjøttdeigen, tilsett de andre grønnsakene



Tilsett;
1 boks hakkede tomater 
2 ss tomatpuré
Litt vann 
Smak til med salt, pepper og urter ( timian eller basilikum eller oregano eller en miks) 



Lag potetmos ( eller spar det du får igjen hver gang du lager potetmos og frys det ned. Da har du f.eks. til denne retten ) 
Oppskrift; potetmos 



Ha potetmosen i en ildfast form
Fordel kjøttdeigen over 
Ha på revet ost 
( eller kjøttdeigen i bunnen, potetmos og ost på toppen) 


Gratineres i oven på 200 grader til osten er gyllen, jeg bruker grill mot slutten 

Serverte med salat. 


Om det er rester, kan den varmes opp og ha til lunsj dagen etter