Svinefilet Oscar

Da jeg jobbet som servitør fra 1985 og frem til begynnelsen av 1990, var Svinefilet Oscar en populær rett. Slik jeg lager den ble den laget på Gjesten Kro i Holmestrand de årene jeg jobbet der. Jeg syntes Svinefilet er godt og varierer med forskjellige typer grønnsaker/ salat, poteter og sauser. Noen ganger hel steker jeg svinefileten, andre ganger i skiver. Noen ganger bruker jeg ferdig marinert eller marinerer selv. Det å variere gjør at svinefile ikke blir kjedelig mat å servere. 

ca 200 gram svin indrefilet pr person

Deles i skiver, krydres med grillkrydder.
Ha olje eller smør i pannen og brun kjøttet på middels til sterk varme
La kjøttet hvile, legg på lokk, men ikke over hele. Pass på at det er væske i pannen så de ikke tørker inn.

Choronsaus;
Bearnaisesaus tilsatt ketchup eller tomat purre (da blir den sterkere)

Tilbehør;
Reker

Poteter etter ønske
Grønnsaker eller salat

For meg er Svinefilet Oscar med Charonsaus og reker, det andre tilbehøret kan varieres
                                                                                                           

Her har jeg brukt;

Pommes frites, ovnsstekte asparges og tomater, hadde alt i samme form og satt det i oven på 200 grader i ca 10 minutter.
    

Tomater; deles i to, ha over olivenolje, basilikum og grov pepper
Asparges, skjær av noe av bunnen, ha over litt olje og krydre med grov pepper
 

Her har jeg brukt;

Svin indrefilet i skiver, fløtegratinerte poteter, salat, reker, hvit asparges og choronsaus.

Salat; isberg salat, rød løk, tomat, mais og fetaost

Her har jeg brukt;

Svin indrefilet, som jeg helstekte og delt opp i skiver. Båtpoteter i ovn med hvitløk og timian, salat, reker, hvit asparges og choronsaus.