Vegetarboller med havregryn servert med pasta, tomatsaus og salat

Jeg lager noen vegetarretter, og jobber med å lage flere. Det er både godt og sunt, og for meg gjør det ikke noe å bytte ut kjøttdeig og annet til fordel for vegetar. Men det skal smake, og jeg bruker det jeg har som passer i de rettene jeg lager. Jeg har sjekket flere oppskrifter på nett, har trekt fra og plusset på litt i forhold til de jeg fant. Her er min versjon av vegetarboller med havregryn.


2- 3 porsjoner

2 sjalottløk,hakket. Ha i kjelen med litt olje og la surre litt


Ha i;
2 fedd hvitløk, finhakket
1/4 - 1/2 chili, i biter
Ha i;
1 dl solsikkekjerner, hakket de litt
ca 1 ts timian
ca 1 ts oregano
ca 1 ts basillikum
Salt
Pepper
Rør om
Ha i;
2 1/2 dl havregryn, jeg bruker glutenfri 
2 1/2 dl vann blandet med en grønnsaksbuljongterning

La kjelen stå på lav til middels varme og rør, pass på at det ikke setter seg fast i bunn. Når det er en jevn røre. Ta kjelen av platen og avkjøl
Rull til boller 
Ha olje i stekepannen på middels til høy varme og ha bollen i stekepannen, stek til de får en fin stekeskorpe 
Legg bollene på bakepapir og stek videre i ovnen ved 200 grader i 10 - 15 minutter 

Saus 2 personer; 
2 sjalottløk, hakket 
2 fedd hvitløk, hakket 
Ha i en kjele med litt olje, og stekes på middels varme til det har blitt mykt 

Ha i en boks hakket tomater
Litt sukker 
Litt sitron 
Oregano, timian og basilikum
Salt og pepper  
Ha valgfri pasta på asjett og ha over reven Parmesan

Ha over tomatsaus og vegetarbollene 

Serveres med salat 


Kommentarer