Lammegryte

Jeg har ikke lagd så mye av lam, men har hele tiden mål om å gjøre det. Påsken er lam, og jeg tenkte jeg skulle prøve meg med en ny rett. Jeg fant en oppskrift i et hefte som fulgte med i Hjemmet, men som vanlig gjorde jeg noen endringer. 

2 porsjoner

1 løk, hakket
1 paprika i biter
2 - 3 fedd hvitløk
Ha det i stekepannen med litt olje på middels varme, og la det surre litt

Ha i;
1 boks hakkede tomater
La sausen stå på svak varme

1/2 kilo lammelår i skiver
4 poteter, delt i båter (kan godt deles i to eller fire, og beholde skallet)

Legg lammelår og poteter lagvis i en terrakottagryte (jeg har ikke de så jeg brukte jerngryta)

Krydre med salt og pepper
Timian (jeg bruker timian i stede for rosmarin)

Hell tomatsausen over i gryta 


La stå på middels varme i ca 2 timer, med lokk over.  

Har du terrakottagryte så sett den i ovnen ved 200 grader i ca 2 timer 

Jeg serverte lammegryten med  tomat, løk og fetaost 


Salat er bare å bruke det en har og det en liker. 

Kommentarer