Vafler med havremel

Jeg har alltid lagd vafler på slump, og de har nok ikke vært av de sunneste. Jeg fikk anbefalt å prøve å bruke havremel, og disse kommer jeg helt klart til å lage igjen. Hjemme har vi ikke vaffeljern, men på hytta blir det gjerne litt vafler når vi har besøk. Jeg syntes det er koselig å sitte ute å steke vafler, og da gjør det ikke noe om det tar litt tid. Barnebarna syntes det er fint, og de vil gjerne ha smaksprøver underveis. 


Det ble ca 15 vaffelplater av denne oppskriften

Bland det tørre sammen;
5 dl havremel, har jeg ikke havremel bruker jeg havregryn som jeg maler
2 ss sukker
2 ts bakepulver
2 -3 ts kardemomme (smak til)
1/2 ts salt

Tilsett; 
5 dl melk

Ha så i; 
3 egg sammenvispet
2 ss smeltet smør

Jeg har i litt rømme, kultura eller lignende for smakens del, det kan droppes

Sett vaffelrøren kaldt i minst 30 minutter

Hvis røren har blitt tykk, spe med melk

Ha smør i vaffeljernet før steking, og underveis, det er lite smør i røra, så vaflene kan sette seg fast


Kommentarer