Tilslørte bondepiker

Denne hadde gått litt i glemmeboken for min del, men da vi var i Hardanger kjøpte jeg med meg eplemost som ble anbefalt til blant annet Tilslørte bondepiker. Dette var en ganske fast dessert hos oss tidliger, men jeg tror det kan være nærmer 20 år siden jeg sist lagde den. Jeg har alltid bare slumpet, men har nå prøvd å skrive sånn ca det jeg bruker. 
Jeg bruker vanligvis kavring, men det hadde de ikke så jeg kjøpte fiberskorper, de er litt grovere i smak. Jeg kommer til å fortsette å bruke noe som er grovere enn vanlige kavringer, for det gjorde ingen ting. 
Bland sammen;
ca 2 dl knust fiberskorper (kavring eller brødsmuler, bruk stavmikser eller kjøkkenmaskin for å knuse)
2 ss rørsukker (eller vanlig sukker)
1/2 - 1 ts kanel (litt etter hvor mye smak en ønsker)

1 - 2 ss smøre smeltes i pannen på middels varme
Ha i det tørre
Stek til det er gyllent og kjennes sprøtt ut. Rør hele tiden så det ikke blir brent
1/2 boks kremfløte tilsatt 1 - 2 ss rørsukker, piskes til en luftig krem 

Ha desserten over i bolle eller porsjonsskåler 

Ha i lagvis;
Eplemost
Kavring 
Krem 


På toppen kan det pyntes med kavring eller reven sjokolade

Kommentarer