Moussaka

Jeg har spist flere typer Moussaka på Kreta, før jeg lagde denne hadde jeg lagd grønnsaks moussaka noen ganger. Denne fant jeg i en kokebok, men som vanlig ble det slump og noe mer løk, krydder og annet enn hva det sto. Mangler jeg noe av det jeg skal brukte tar jeg noe annet som jeg tenker passer til. 
2 personer 

1 auberginer, i skiver 
Tørrstekes i stekepannen til de blir brunet, ha litt i av gangen
Ha de over på en asjett etterhvert som de er ferdig
Samtidig som auberginer stekes begynn med kjøttdeig

200 - 250 gram kjøttdeig av lam eller karbonadedeig
Stekes i noen minutter til den er brunet

Ha i;
2 - 3 sjalottløk, eller 1 - 2 løk, hakket
2 fedd hvitløk, hakket
Blandes med kjøttdeigen og la det stå på svak i ca 10 minutter
Ha i;
1/2 boks hakkede tomater
2 ss frisk persille, hakket
Salt og pepper

Kok opp, og la det stå på lav varme i 15 - 20 minutter
Legg halvparten av aubergineskivene i en i en middels stor ildfast form
Ha over kjøttdeigblandingen
Ha over resten av aubergineskivene
1 egg, piskes
Ha i; 
2 dl gresk yoghurt
Blandes sammen og has over  aubergineskivene
1 - 2 ss parmesan drysses over
Stekes i ovnen ved 180 grader i ca 45 minutter
Serveres med salat ved siden av

Kommentarer