Moussaka med grønnsaker og karbonadedeig

Jeg har lagd vegetar moussaka og en med karbonadedeig. I vegetar savnet min mann kjøttdeigen, og i den med kjøttdeig savnet jeg mer grønnsaker. Jeg gjorde en mix av de to og lagde denne. Det som er fint er at neste gang kan jeg lage halvparten med kjøttdeig og halvparten vegetar. Da bruker jeg mindre kjøttdeig, og fordeler tomatsausen 1/2 boks til kjøttdeig og 1/2 boks over grønnsakene. 
3 - 4 personer

1 aubergine, i skiver
1 squash, i skiver
1 paprika uten frø, grovhakket  
2 løk, i båter 
2 fedd hvitløk, hakket

Ha 4 ss olje i langpannen og tilsett grønnsakene, krydre med salt og pepper. Blandes. 
Stek grønnsakene ved 220 grader i ca 30 minutter til de er møre, vendes en gang under steking ca halvveis. 
ca 200 gram karbonadedeig has i tørr panne.
Stekes i ca 5 minutter på middels varme til den er brunet. 
Rør inn;
1 -2 løk, hakket
1 - 2 fedd hvitløk, hakket, la det steke videre i ca 5 minutter på middels varme
Tilsett; 
1 boks hakkede tomater, og la stå å småkoke i ca 20 minutter

Bland yoghurtblandingen; 
2 egg, vispes sammen
Ha i; 
2 - 2 1/2 dl gresk yoghurt
Salt og pepper
Når grønnsakene er ferdig skru ovnen ned til 180 grader

Ha 1/2 parten av grønnsakene i en middels ildfast form
 Ha så over kjøttsausen
Ha over resten av grønnsakene 
Fordel yoghurtblandingen over grønnsakene 
 Ha over ca 50 gram smuldret fetaost
Stekes i ovnen ved 180 grader i ca 45 minutter, jeg bruker litt grill mot slutten for å få en gyllen skorpe
Serveres med salat, her har jeg brukt tomater, løk, fetaost og oljen fetaosten lå i


Kommentarer