Salat med stekt laks, reker og scampi

Jeg var på La Pergola i Tønsberg, der spiste jeg salat med laks, reker og scampi, og det smakte helt nydelig. På La Pergola var det veldig hyggelig atmosfære, kjempeservice og god mat, kan anbefales. Jeg måtte så klart prøve å lage noe tilsvarende salaten jeg spiste, men har gjort det på min måte og med med vri. Det blir aldri det samme det jeg har fått servert og det jeg lager, men det gjør ikke noe, det er fint få nye ideer til retter jeg kan lage. 


Jeg kjøpte frosne reker og scampi, som jeg la til tinging


Jeg tiner og tørker scampiene før jeg steker de, hvis ikke blir det mye fukt i panna og da blir de ikke som jeg vil ha de. 


Ha olje i stekepanne og varm opp. Vanligvis bruker jeg jernpanne, men nå brukte jeg Woll panna og da steker jeg på litt over middels varme. ( Sist jeg kjøpte teflon stekepanne fikk jeg beskjed at grunnen til at de blir stygge i bunnen, er fordi det brukes for høy varme. Teflonpanne skal ikke brukes på høyeste varmen, da må jernpanne brukes). 

Når oljen er varm ha i; 
1 chili,i biter
2 - 3 hvitløkfedd, finhakket 

La det bli litt gyllent før Scampiene  has i pannen 
Fordelen med å bruke lavere varme er at ikke chilien og hvitløken blir overstekt 

Ved å ha lavere varme tok det lenger tid enn vanlig å få scampiene som jeg ønsker de


Når scampiene var ferdige la jeg de over i den ene siden på pannen, jeg kunne tatt de ut og lagt de på tørkepapir for de skulle avkjøles. Nå ble de liggende for lenge og ble litt tørre. 

Ha så i; 
2 laks eller ørret fileter

Neste gang kommer jeg til å ta bort rekene, men jeg velger å beholde hvitløk og chili. Hvis en ønsker milder smak tas hvitløken og chilien ut av pannen 


Når rekene var skrelt, scampiene stekt og laksen lå i pannen, kuttet jeg opp salat. 

I salaten brukte jeg;
Hjertesalat
Vårløk, i skiver 
Små tomater, delt i to
Sukkererter, delt i biter
Brokkoli, i små buketter
Agurk, i biter

Det er bare å bruke det en har som en syntes passer til fisk og skalldyr


Jeg avkjølte laksen og scampiene, og delete laksen i biter og tok av halen på scampiene

Serverte med rømmedressing og foccacia

Det går fint an å droppe scampi, og bare bruke fisk og reker. Jeg har brukt laks og ørret i salat mange ganger når jeg har hatt rester etter fiskemiddag. 


                                                                                                                          

Rømmedressing/ Creme fraiche (slump, smak til ) 
1/2 - 3/4 boks rømme/ creme fraiche 
ca 1 ss sitronsaft 
ca 1/2 ss sukker 
ha i god med hvitløk og pepper krydder, jeg bruker den på bildet under


                                                                                                            

Foccacia i liten langpanne; (for vanlig langpanne doble oppskriften)

1/2 pk gjær
5 dl lunket vann
1/2 ts salt
1/ 2 dl olivenolje
ca 9 dl hvetemel

Rør ut gjæren i litt av det lunka vannet, tilsett resten av vannet, salt, olje og hvetemel, rør godt. Deigen skal være løs.

La deigen heve under plast på et lunt sted i 30 minutter.

Ha deigen over i formen, jeg har et bakepapir i formen og smører det med olje. Deigen helles ut , og fordeles ut i kantene. Settes til etterhevning under plast et lunt sted i 20 minutter.

Ha over grov salt og hell over olje ca 1/4 dl, jeg har også over tørket timian ( de fleste bruker tørket eller fersk rosmarin)

I foccacia  kan en også ha i soltørkede tomater, oliven, rødløk eller hva du måtte ønske, da lager du hull med fingeren i deigen og har det du ønsker i.

Stekes ved 225 grader i ca 30 minutter

                                                                                                                          

Her fra dagen etter. Det var lite reker og laks igjen, så jeg tok et kokt egg i tillegg til det jeg hadde igjen av rester. 

Her fra en annen gang; 
Vestfoldsalat, mais, asparges, vårløk, rødløk, ørret, reker, scampi og dressing (crème fraîche og sweet chili saus)