Biff med fløtegratinerte poteter, ovnsbakte og stekte grønnsaker

Når jeg lager biff variere jeg med poteter, saus og annet tilbehør. I denne retten har jeg brukt ytrefilet av okse, fløtegratinerte poteter, stekt løk og sjampinjong, saus og ovnsbakte grønnsaker. Til biff er det mye tilbehør som passer, og det er bare å variere med poteter, grønnsaker, salat og saus. 


2 personer

Beregn 180 - 200 gram ytre eller indrefilet av okse pr person.

Tørk biffen
Krydre med pepper
Stekes i brunet smøre med høy varme
Ha på salt mot slutten
La biffen hvile


Grønnsaker;
Ha olje i ildfast form
3 asparges pr person snus i oljen, krydre med pepper
Tomater 2 store eller 5 - 6 små pr person, ha over litt olje og krydre med pepper og basilikum
Stekes ved 225 grader i ca 10 min

Saus;
Ha litt oljen i kjelen
1 sjalottløk, hakket
1 sjampinjong
Ha det på svak varme til det blir mykt

Ha i;
1 kjøttbuljongterning
ca 2.5 dl vann
litt rødvin
salt
pepper


Fløtegratinerte poteter; 
Her har jeg brukt poteter fra dagen før, da må det brukes noe mer fløte enn om de er råe.

2 - 3 poteter pr person, deles i biter og has i ildfast form
ha over 1 hvitløkfedd, finhakket/ eller hvitløkkrydder
Krydre med grov salt, grovpepper og timian
Ha over revet ost
Ha over matfløte, her brukte jeg ca 1.5 dl

Varmes ved 200 grader til osten har blitt gyllen ca 20 min.