Gryte med bankekjøtt, grønnsaker og tomater

Jeg har lenge tenkt å lage flere typer gryter av bankekjøtt eller annet grytekjøtt. Jeg syntes gryter som lages fra bunn blir mye bedre, enn ferdig poser. Jeg liker å bruker forskjellige grønnsaker, og bruker mye løk og hvitløk i det jeg lager. Når det gjelder krydder bruker jeg ofte timian, basilikum eller oregano, for det passer til masse forskjellig. Jeg har mye forskjellig krydder, og jeg liker å teste ut hva som passer til rettene jeg lager.


4 personer

600 gram bankekjøtt i terninger (eller annet grytekjøtt)
4 hvitløkfedd, finhakket
2 løk, hakket
ca 200 gram sjampinjong i biter
ca 200 gram selerirot, i terninger
2 gulrøtter, i terninger
Ha 3 ss olje i gryta 
Kjøttet brunes, og kokes i 10 - 15 min 
Tilsett hvitløk og løk, bland inn 
Tilsett sjampinjong, bland inn 
Tilsett  gulrøtter og sellerirot
La dette koke i 10 - 15 min 
Tilsett;
2 hønsebuljong terninger
7- 8 dl vann 
1 boks tomater 
1 ts oregano ( smak gjerne til med annen type krydder som passer til) 
Kokes på svak varme i 1 - 1 1/2 time
Smak til med salt og pepper

Serveres med potetmos, kokte poteter eller ris.

                                                                                                                          

Her fra en annen gang hvor jeg serverte gryta med kokt ris og vestfoldsalat med grunndressing