Grønnsaks moussaka

Jeg tester ut flere vegetar retter og middelhavsmat for tiden. Denne retten fant jeg i en kokebok, men som vanlig gjorde jeg litt om på den og lagde min vri. Jeg har lagd den flere ganger og har brukt forskjellig type løk, paprika og urter, jeg tenker dette er en fin rett å få brukt opp noen grønnsaker for å unngå å kaste mat.

2 - 3 personer 

1 aubergine, i skiver
1 squash, i skiver
2 - 3 sjalottløk eller 1 -2 løk, i båter (gul eller rød)
2 fedd hvtiløk, hakket 
1 gul paprika, ta ut frø, og del i biter (jeg har også brukt grønn og rød)

Ha alt i en langpanne 
Hell over 3 ss olivenolje
Krydre med grovkvernet pepper og litt salt
Ha over 1 ss hakket frisk timian 

Stek grønnsakene ved 200 grader i ca 30 minutter til de er møre og gyllene. 
Snu grønnsakene en gang under steking, ca halvveis

Når grønnsakene står i ovnen, pisk sammen; 
1 egg  
2 dl gresk yoghurt 
salt og pepper 

Del opp 50 gram fetaost 

Når grønnsakene er ferdig, senk temperaturen til 180 grader

Ha halvparten av grønnsakene i bunne av en middels ildfast for. 
Ha over hakkede tomatene, 1/2 til 3/4 boks, fordel de over grønnsakene
Ha i resten av grønnsakene 
Ha i yoghurt blandingen, og fordel den på toppen
Dryss over smuldret fetaost 

Stekes videre ved 180 grader i ca 45 minutter til 1 time. Det skal være en gyllenbrun overflate. 
Server grønnsaks moussaka med salat
Gresk salat, tok over fetaost og olje rett før servering

Her fra en annen gang hvor jeg hadde lagd tomatsalat med mozarella og løk 

Lunsj dagen etter, da lunka jeg mosaka'en litt i micron.
Grønnsaks moussaka kan serveres både varm og kald.

Her er flere forslag;
Vegetarretter 

Her er noen av kokebøkene jeg bruker når jeg ønsker å prøve nye retter. Jeg følger sjelden en oppskrift til punkt og prikke, men lager min vri. Jeg liker også å bruke det jeg har av grønnsaker, krydder og urter, og foretrekker å bruker råvare jeg kjøper på min nærbutikk. 


Kommentarer